• Biuletyn Informacji Publicznej
  • tel./fax. 77 437 62 07

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „ W KRAINIE EMOCJI" 2023/2024

Autorkami Innowacja „W KRAINIE EMOCJI” jest p. Aneta Mazur – nauczyciel religii oraz p. Dorota Partyczna- pedagog szkolny. Innowacja jest odpowiedzią na potrzeby uczniów w klasie IV, ze względu na połączenie dwóch oddziałów w jeden.

Zajęcia będą odbywać się raz w miesiącu i składać się będą z 7 bloków tematycznych:

1. Radość
2.Smutek

3.Strach
4.Wstyd
5.Zazdrość
6.Złość
7.Podsumowanie zajęć o emocjach.

Podczas zajęć uczniowie będą mogli poznać się i uzyskać prawidłowe relacje w klasie. Dzięki innowacji grupa zintegruje się, pozna swoje osobowości, lepiej zrozumie emocje zarówno u siebie, jak i innych ludzi, a także zdobędzie wiedzę, że emocje wpływają na zachowania ludzkie. Innowacja ma na celu również pokazanie uczniom jak można pokazywać swoje emocje w akceptowany przez społeczeństwo sposób. Tematyka zajęć została opracowana na podstawie emocji człowieka i składa się z 7 bloków tematycznych.

  1. Pierwsze zajęcia dotyczyły RADOŚCI, a temat zajęć brzmiał „ Dlaczego śmiech to zdrowie?”.

    Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, na czym polega terapia śmiechem i jaki wpływ ma śmiech na nich samych. Dzieci odważnie rozmawiały o emocjach, podawały zalety śmiechu, a także poznały ćwiczenia z zakresu śmiechoterapii i mamy nadzieję, że będą potrafiły zastosować je w życiu codziennym.

  2. Drugie zajęcia dotyczyły Smutku, a temat zajęć brzmiał „Co mogę zrobić ze swoim smutkiem?”.

    Głównym celem było poznanie sposobów radzenia sobie ze smutkiem. Podczas zajęć uczniowie dokonywali refleksji nad odczuwanymi emocjami, nazywali sytuacje, w których człowiek odczuwa smutek, kształtowali postawę empatii, a także rozwijali umiejętność współpracy. Uczniowie wzięli udział w zabawie, podczas której identyfikowali sytuacje wywołujące w nich smutek. Zgodnie stwierdzili, że każdy człowiek jest inny, co nie znaczy, że jest gorszy.

  3. Trzecie zajęcia dotyczyły STRACHU a temat brzmiał „Dlaczego strach jest nam potrzebny?”.

    Głównym celem było uświadomienie sobie przez uczniów czym jest strach. Podczas zajęć uczniowie wymieniali sytuacje, w których odczuwają strach, poznali sposoby na poradzenie sobie ze strachem, a także wyrażali strach przy pomocy mimiki, gestu i pozycji ciała. Dowiedzieli się także, że strach nie musi nas paraliżować, może nas motywować do działania i przezwyciężania swoich lęków.

  4. Czwarte spotkanie dotyczyło WSTYDU Dzieci miały okazję obejrzeć bajkę edukacyją "Jaki to wstyd?" wyjaśniającą na czym polega i jakie są rodzaje wstydu. Po seansie odbyła się intensywna rozmowa, w której dzieci przypomniały sobie sytuacje wywołujące w nich to uczucie.

    Udało się ustalić jak nasze ciało reaguje na emocje wstydu. Na koniec uczniowie dzięki ćwiczeniom relaksacyjnym będą wiedziały jak mają poradzić sobie z tym uczuciem.

  5. Piąte zajęcia dotyczyły ZAZDROŚCI a temat brzmiał „Zazdrość- jak poskromić to uczucie?”.

    Głównym celem było poznanie definicji i rodzajów zazdrości. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się jakie mogą być skutki zazdrości i jak sobie z nią poradzić. Rozpoznawali emocje, które towarzyszą zazdrości, czyli smutek, strach, radość, złość. Rozwijali umiejętności potrzebne w komunikacji interpersonalnej. Uświadomili sobie fakt, że są częścią społeczności, w której każdy jest różny, lecz wszyscy są tak samo ważni. Kończąc zajęcia dowiedzieli się jak zdrowo rywalizować i jak przegrywać.

  6. Ostatnie zajęcia dotyczyły ZŁOŚCI, a temat brzmiał „Dlaczego złość jest nam potrzebna?”.

    Głównym celem było poznanie definicji złości oraz jej wpływu na ludzi.

    Podczas zajęć uczniowie wymieniali sytuacje, w których odczuwają złość, wyrażali ją za pomocą mimiki i gestów, proponowali różne sposoby radzenia sobie z nią i wybierali najlepsze dla siebie.

    Pod koniec zajęć uświadomili sobie, że każda emocja jest dobra i czegoś ich uczy, muszą jednak wiedzieć jak odpowiednio na nią reagować.

     

 

Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkoła Podstawowa w Lubrzy 2024 ©